تفاوت و مزایای سیستم تلفن VoIP

تفاوت و مزایای سیستم تلفن VoIP

سیستم تلفنی ویپ (VoIP) چیست ؟

سیستم تلفنی ویپ، سیستمی است که در آن صدا به جای انتقال روی خطوط سیمی و مسی به شکل سیگنال آنالوگ، روی بستر شبکه و به شکل دیتا و داده دیجیتال منتقل میشود. عملکرد این سیستم مشابه سرویس ها و نرم افزار هایی است که سالهاست در حال استفاده از آنها هستیم. مثل ایمیل ، پایگاه داده ، پیام رسان ها و …..

به خاطر ماهیت دیجیتالی سیستم های VoIP امکان پیاده سازی و پردازش هر نوع عملیاتی بسیار راحت و ساده صورت میگیرد. در نتیجه، به مرور زمان شرکت­های تولید کننده­ مرکز تلفن­های سنتی نیز به سمت ارتباطات تحت شبکه گرایش پیدا کرده ­اند. تا با استفاده از پروتکل­های خاص بتوانند با سرویس­های تحت شبکه­ دیگر تعامل داشته باشند.

به دلیل استفاده­ این دستگاه­ها از شبکه ­های کامپیوتری (Internet Protocol)، نام این مرکز تلفن­ها از PBX به IP-PBX تغییر یافت. علاوه بر این، با در دسترس قرار گرفتن مرکز تلفن­های با هسته­ استریسک، محبوبیت مرکز تلفن­های سنتی به مرور کاهش یافت و IP-PBX ها به عنوان مرکز تلفن­های قابل اعتماد، پایدار و مقرون به صرفه، جایگزین نمونه­ های قبلی شدند. در حال حاضر اکثر شرکت­ها به دلیل هزینه­  کمتر، امکانات بیشتر و محصولات متنوع ­تر، به دنبال راه­ حل­ های تحت شبکه برای ارتباطات تلفنی خود هستند.

۱۲ مزیت و تفاوت اصلی مرکز تلفن­های تحت شبکه VoIP مثل IP-PBX ها و سانترال های سنتی :

ارتباط تحت شبکه

سیستم تلفنی IP-PBX بر روی شبکه­ شما نصب می­شود و مرکز تلفن­های سنتی (PBX) تنها در فضاهای محدود با کابل مسی قابل اجرا هستند و به دلیل محدودیت زمان و فاصله در ارسال سیگنال­ها، امکان ارتباط از طریق اینترنت و در فواصل دور را ندارند.

امکانات بی نهایت

 همان طور که گفتیم به خاطر ماهیت کاملا دیجیتالی سیستم VoIP، امکان هر عملیاتی روی دیتا توسط نرم افزار های ویپ وجود دارد. صدا که یک سیگنال آنالوگ است توسط مبدلها و تلفن های IP به دیتای دیجیتال تبدیل میشود و سرور ویپ با توجه به نیاز و درخواست و دستوری که از ما میگیرد آن را پردازش میکند.

بنابر این هیچ محدودیتی برای انجام عملیات وجود ندارد. این در حالی است که در سیسستم های قدیمی خیلی از این آپشن ها یا غیر ممکن بوده و یا با صرف هزینه های بالا مقدور میباشد. از جمله این امکانات : ضبط صدا، صف انتظار، پاسخ گوی خودکار پیچیده و چند مرحله ای، سیستم نظر سنجی، گزارش گیری متنوع و …… گر چه در برخی IP-PBX ها ممکن است این امکانات محدود یا به شکل لایسنسی در اختیار کاربر قرار گیرد.

هزینه­ کمتر

هزینه ­های راه­ اندازی و نگهداری ماهیانه­ سیستم­های تلفنی تحت شبکه معمولا پایین­تر از مرکز تلفن­های سنتی است. ماژول­های مختلف، ارتباطات پیچیده و استهلاک بالا هزینه­ راه­ اندازی و نگهداری مرکز تلفن­های سنتی را افزایش می­دهند. به خصوص در شبکه­ های با تعداد کاربران زیاد، گر چه در صورت عدم استفاده از یک سیستم VoIP استاندارد و حساب شده امکان تحمیل هزینه های بالای نگه داری برای سیستم ویپ نیز وجود دارد. پس اکیدا توصیه میکنیم از متخصصین خبره این امر کمک بگیرید.

سادگی نصب و راه ­اندازی

نصب و راه ­اندازی مرکز تلفن­های سنتی بسیار سخت و پیچیده است و نیازمند نرم­ افزارهای مختص همان مرکز تلفن است. درحالی که کار با مرکز تلفن­های تحت شبکه برای افرادی که آشنایی نسبی با کامپیوترها دارند مخصوصا افرادی که تجربه­  کار با شبکه ­های کامپیوتری دارند، بسیار ساده است.

این امر در مورد سیستم­های تلفنی با هسته­ استریسک و رابط کاربری همچون FreePBX، ایزابل و الستیکس  نیز صادق است.

مدیریت ساده ­تر

واسط کاربری گرافیکی یک IP-PBX نسبت به مرکز تلفن­های سنتی بسیار ساده­ و کاربرپسندتر است. ضمن اینکه امکان گزارش گیری های متنوع در آن پی بینی شده است.

جابجایی ساده ­تر

تلفن­های تحت شبکه مانند کامپیوترها به سادگی در بستر شبکه شما قابل جابجایی هستند و آنها به سادگی می­توانند پس از جابجایی، سرویس دهنده خود را، بدون تنظیمات دوباره پیدا کرده و کار خود را از سر بگیرند.

در حالی که در مرکز تلفن­های سنتی، برای جابجایی یک تلفن شما مجبور به تغییر در سیم­ کشی و تغییرات پرهزینه در ارتباطات تلفنی خود هستید. این امر از عهده­ شما خارج بوده و نیازمند تکنسین با تجربه خواهد بود.

پیام ­رسانی یکپارچه

در سیستم تلفن­های تحت شبکه شما امکان یکپارچه سازی نرم­ افزارهای مختلف را دارید. امکان دریافت و ارسال پیغام از طریق Outlook، دریافت و ارسال فایل­های PDF از طریق فکس، ارتباط با نرم ­افزار مدیریت مشتریان (CRM) و … به شما امکان توسعه­ شغل خود را می­دهد.

ارتباط بین شعب مختلف

مرکز تلفن­های تحت شبکه توانایی ارتباط با شعب مختلف با هزینه ­های بسیار پایین را دارند. این مزیت در سانترال های آنالوگ بسیار سخت یا نا ممکن است.

استفاده از تلفن های نرم افزاری

شما میتوانید از نرم افزارهای سیپ روی کامپیوتر و یا موبایل و لب تاپ به عنوان داخلی استفاده کنید. این نرم افزار ها تنوع زیادی دارند و غالبا نسخه رایگان همه آنها هم در دست رس است. بنابر این شما نیاز به صرف هزینه و تهیه تلفن های ویپ و IP ندارید.

داخلی­های راه دور – دور کاری

کارمندان می­توانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت، داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند. این ارتباط میتواند روی تلفن های همراه هوشمند و موبایل نیز برقرار شود.

امکان ارتباط با SIP Trunk

مرکز تلفن­های ویپ با امکان ارتباط با SIP Trunk ها، هزینه­ های قبوض تلفن شما را کاهش خواهند داد. در این حالت شما برای دریافت سرویس های سیپ ترانک مخابرات نیاز به تجهیزات اضافی و پر هزینه نخواهید داشت.

انتخاب­های بیشتر

شرکت­های تازه تاسیس با هزینه ه­ای کم می­توانند با نصب مرکز تلفن­های تحت شبکه، از امکانات متنوع این مراکز تلفن استفاده نمایند. همچنین شرکت­های قدیمی­ تر نیز با کمی تغییرات می­توانند اقدام به تعویض مرکز تلفن سنتی خود با نمونه­ تحت شبکه کنند.

به عنوان کلام پایانی لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی، نسل جدید مرکز تلفن­ها ویپ (IP-PBX ها ) با امکانات بیشتر، هزینه­ نصب، راه­ اندازی و نگهداری کمتر، انعطاف ­پذیری بیشتر، قابلیت اطمینان و توسعه پذیری بیشتر و بسیاری مزیت­های دیگر که در این مقاله ذکر شد. جایگزین مناسبی برای مراکز تلفن سنتی هستند و شرکت­های پیشرو، مرکز تلفن­های سنتی خود را با نسل جدید مرکز تلفن­ها به روز رسانی کرده اند.